Sælg din brugte bil i Tyskland og tjen flere penge

Vælger du at sælge din bil til tyskerne kan du nemt tjene i gennemsnit op til 10.000 kr mere end hvis du havde solgt bilen i Danmark.

Det virker måske lidt mærkeligt at et land som Tyskland, der nærmest er ved at drukne i brugte biler ønsker at købe danske biler, men det skyldes at afgifter for at købe en dansk bil ofte er billigere end ved at købe en tysk bil pga. bilfabrikkernes prispolitik.

 

Så meget kan du tjene

 

Eksempler på fortjenester ved at sælge sin brugte bil i Tyskland:

En dansk bilejer, der ejer en gammel Mercedes 300 se fra 1988 kunne i Danmark få 50.000kr for sin bil, men ved at sælge den til en tysker kunne han få i alt omkring 97.000kr for den samme bil. Dette skyldes bl.a at Told & Skat refunderede 60.000kr fra afgifter, da bilen blev solgt til en køber i Tyskland.

 

Det samme gjorde sig gældende for ejeren af en Citroën XM fra 1992, der i Danmark kunne få 25.000kr for bilen. Ved at sælge den i Tyskland fik ejeren i alt 31.440 kr.

 

 

Bilauktioner til tyske kunder

Der findes flere bilauktioner der fokuserer særligt på salg af brugte biler fra Danmark til tyske købere. På de fleste af disse auktioner koster det et gebyr på 200 euro at sælge sin bil, men bliver din bil ikke solgt, er det gratis at have den på auktionen.

 

 

Tre type biler du skal sælge i Tyskland

Når du sælger en bil til en forhandler, får du som tommelfingerregel omkring 62-63% af hvad forhandleren sætter din bil til salg for. Derfor kan du ofte tjene en del flere penge ved at sælge din brugte bil i Tyskland. Told & Skat refunderer dog kun afgifter på mere end 7500kr – alt derunder ses som en bagatel.

Der er tre typer biler, hvor du altid vil opleve en større fortjeneste ved at sælge dem i Tyskland. Det drejer sig om:

  • Billige biler
  • Luksusbiler på mere end 12 år
  • Næsten nye biler på max. 1 år

Man kunne godt fristes til at tro, at de danske brugtbilsforhandlere er kede af at mange brugte biler sælges til tyskere, men en stor del af de brugte biler, der bliver solgt syd for grænsen, stammer fra danske brugtbilsforhandlere.

 

 

Afgifterne dækkes af nye biler

Hos Told & Skat havde man forventet, at det første år hvor denne eksportmulighed blev indført, ville skulle refundere afgifter for omkring 1000 biler, men allerede efter seks måneder var de første 1000 danske biler blevet solgt til tyske købere. Til gengæld havde man forventet at Told & Skat skulle udbetale omkring 35 mio for de 1000 biler, men der var ikke blevet refunderet mere end 10,6 mio kr. Dette skyldes, at de biler der blev eksporteret var billigere og ældre end beregnet. Samtidig dækkes afgifterne på de nye biler, der skal erstatte de 1000 gamle mere end de 10,6 mio kr.